Zoekmachine optimalisatie Friesland: je zocht (waarschijnlijk) in Google op ‘Zoekmachine optimalisatie Friesland‘ of iets soortgelijks. Leuk dat je mij zo gevonden hebt via de Google zoekmachine. Zo zie je maar… Google is erg belangrijk bij het gericht zoeken en vinden van diensten (of producten) op het web. Goed gevonden worden op internet is een cruciale factor voor een succesvolle website.
Goed gevonden worden op het web regel je met zoekmachine optimalisatie (of in vakjargon SEO), en laat zoekmachine optimalisatie nu net een van mijn ‘Stokpaardjes’ zijn : )
Iets over Google en de positie in zoekmachines
De plek van jouw website in de zoekresultaten bij Google is een optelsom van diverse (ranking)factoren. Google hanteert ongeveer 250 ranking factoren die de positionering van jouw website bepalen. Ongeveer 150 van deze factoren zijn in de loop der jaren openbaar geworden (100 factoren die worden gehanteerd door Google zijn nog steeds een groot geheim). Van de 150 factoren die bekend zijn, wegen er een aantal erg zwaar bij het berekenen van jouw ranking.
Bij het optimaliseren van een website (het doorvoeren van zoekmachine optimalisatie / SEO) worden de ranking factoren die zwaar wegen en (door mij) beïnvloedbaar zijn binnen de website aangepast. Het optimaal invullen van deze onderdelen binnen de website heeft een positief effect op de score in Google op de voor jouw belangrijk trefwoorden. Dat zorgt uiteindelijk voor meer bezoekers richting jouw website vanuit Google. In vakjargon noemen we dit zoekmachine optimalisatie of SEO (search engine optimalisation).
Hulp nodig? Ik kan je helpen met jouw zoekmachine optimalisatie
Ben je op zoek naar een zoekmachine optimalisatie specialist in Friesland die jou kan helpen met het verbeteren van jouw zoekmachine optimalisatie? Ik kan jou helpen!
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is dé methode om jouw website beter (hoger) te laten scoren in Google op belangrijke zoekwoorden. Een hogere score bij Google levert ook meer bezoekers op! De 1e 3 organische resultaten in Google nemen al 58% van alle (door) klikken voor hun rekening (zie onderstaande visual).
Dus kort samengevat:
✔ Wil je jouw website hoger laten scoren in de Google zoekresultaten?
✔ Ben je benieuwd wat effectieve trefwoorden zijn binnen jouw vakgebied/branche?
✔ Wil je weten op welke zoekwoorden jouw klanten zoeken?
✔ Wil je meer resultaat uit jouw website halen?
✔ Zoek je wat hulp om zelf de zoekmachine optimalisatie (SEO) door te voeren?
✔ Of wil je juist de zoekmachine optimalisatie volledig uitbesteden?
✔ Zoek je een betaalbare zoekmachine specialist in Friesland?
Dan kan ik je helpen!
Is jouw website al ‘Google-Proof’? Doe de gratis test!
Vul de onderstaande gegevens in en jouw site wordt kosteloos door mij getest op:
- Zijn er verbeteringen qua zoekmachine optimalisatie in jouw huidige website mogelijk?
- Heb je al voldoende links naar jouw website?
- Wat is de laadsnelheid van de desktop versie (volgens de laatste Google SEO richtlijnen).
- Wat is de laadsnelheid van de mobile versie (volgens de laatste Google SEO richtlijnen).
- Is jouw website mobiel vriendelijk genoeg?
- Hoe veilig is jouw website?
- Zijn er verder nog verbeteringen door te voeren binnen de bestaande site?
Vervolg
Zoekmachine optimalisatie Friesland
Wil jij ook meer rendement uit jouw website halen, dan is zoekmachine marketing een zeer effectieve methode. In vakjargon heet dit ook wel SEO wat staat voor Search Engine Optimalisation. Met het doorvoeren van zoekmachine optimalisatie in jouw website verhoog je de positie van jouw site binnen de zoekresultaten in Google (op effectieve zoekwoorden). Hierdoor komen er meer (en gerichte) bezoekers naar je website wat een positief effect heeft op het online resultaat!
Met het SEO-optimaliseren van jouw website, kunnen we o.a. de volgende onderdelen in jouw website gaan verbeteren:
SEO verbeteringen op de webpagina’s en in de website (Tips van Zoekmachine Optimalisatie Friesland)
- Het verbeteren van de pagina titels (meta titel)
De SEO meta titel voor de webpagina is een van de belangrijkste factoren voor de zoekmachine optimalisatie. O.a. moeten de beste zoekwoorden hierin gebruikt worden. Als voorbeeld gebruik ik de zoekwoorden: Zoekmachine optimalisatie Friesland - Het verbeteren van de pagina beschrijving (meta description)
Het gekozen zoekwoord of zoekwoorden (in dit voorbeeld Zoekmachine optimalisatie Friesland) moeten ook in de beschrijving (meta description) voorkomen. - Goede menu navigatie
Als je menu chaotisch is en mensen door de bomen het bos niet zien, is dit een reden om de site minder hoog (door Google) in te schatten. - Unieke titels en beschrijvingen
Probeer de pagina- titels en beschrijvingen van de webpagina’s uniek te houden. Dit is ook (in de meeste gevallen) de H1-tag van de pagina. De zoekwoorden (in dit geval Zoekmachine optimalisatie Friesland) moeten daar dus ook in zijn vermeld. - Uitgebreide content
Artikelen onder de 250 woorden zullen minder goed ranken, artikelen boven de 2000 woorden zijn geweldig. Dat wekt namelijk de indruk dat men veel van het onderwerp af weet en de tijd genomen heeft om het artikel te schrijven. Aan te raden is om teksten boven de 500, liefst 700 woorden te houden. - Zoekwoorden in de H-tags
De gebruikte zoekwoorden moeten in de koppen en titels van paragrafen in de webtekst voorkomen. Niet alleen als H1, maar ook, als H2 of H3-tags. - Zoekwoorden in de webtekst
Het gekozen zoekwoord moet een bepaalde dekking hebben in de webtekst (in dit geval Zoekmachine optimalisatie Friesland) .Het precies overeen komen van de zoekwoorden en de zoekopdracht is sterker dan een verspreiding of verander in volgorde van uw long-tail zoekwoorden. Bijvoorbeeld: mijn zoekwoorden voor deze pagina zijn “Zoekmachine optimalisatie Friesland”, je wordt dan (automatisch) ook gevonden op “Zoekmachine optimalisatie” of “Friesland”. Maar beter is als het identiek is. Daarom kun je het beste goed onderzoeken waarop veel gezocht wordt voordat je bepaalt op welke zoekwoorden je jouw webpagina gaat optimaliseren. Het bepalen van de juiste zoekwoorden doe je door het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.
- Link naar authority websites
Het relevant linken naar andere webpagina’s met een hoge, DA (Domain Authority) en PA (Page Authority) wordt door Google gezien als een positieve aanvulling op jouw content. - Alt-tags op afbeeldingen
Als je de moeite neemt om al je afbeeldingen op zijn minst titel tags mee te geven, maar liever nog ook de alt-tags stelt, komt dit jouw Google SEO bijzonder ten goede. - Geen spelfouten/Gebrekkige grammatica
Zorg dat er geen spelfouten of grammaticafouten in je webtekst staan. Gebruik een spellingchecker nadat je een artikel geschreven hebt om te zorgen dat alle fouten eruit zijn, dit geeft aan dat je een verzorgde tekst aan wilt bieden. Ben je niet zo goed met taal, overweeg dan de inzet van een tekstschrijver. - Geen HTML-fouten
Hier geldt hetzelfde als bij de spelling. Als je complete site vrij is van HTML-fouten, zal Google dat belonen. - Design en aanvullende content
Het design is erg belangrijk zodat mensen graag op jouw website komen. Hoe langer ze erop blijven en allerlei pagina’s bezoeken hoe hoger je in de zoekresultaten van Google komt te staan. - Error pagina’s
Je moet regelmatig controleren of alle pagina’s binnen de website of waar je naar linkt nog wel bestaan of goed werken. Heeft je website veel foutmeldingen dan vind Google dat niet leuk… Het heeft een negatief effect op jouw ranking. De volgende fouten kun je tegenkomen:
- 500 error: Kan de pagina niet weergeven
De webpagina kan niet worden weergegeven vanwege een technisch probleem met de website. - 404 error: Kan de webpagina niet vinden
De website wordt wel gevonden, maar de ingetypte pagina wordt niet gevonden. Deze pagina bestaat waarschijnlijk niet meer. - 401 error: Kan de webpagina niet weergeven
Je hebt geen toegang tot deze pagina omdat je bepaalde rechten niet hebt. - 400 error: Kan de webpagina niet vinden
De verbinding kan wel worden gemaakt met de website die je bezoekt, maar de pagina die je hebt ingetypt, bestaat niet. Waarschijnlijk heb je een tikfout gemaakt.
- Lengte van de URL
Een te lange URL werkt negatief op de vindbaarheid. Zorg voor zoekmachine vriendelijke url’s en zorg dat de zoekwoorden in de URL staan (in dit geval Zoekmachine optimalisatie Friesland = https://www.tjeerdengel.nl/zoekmachine-optimalisatie-friesland/) - Sitemap
Het plaatsen van een sitemap.xml in de root van jouw domein en deze ook nog eens netjes via Webmaster Tools aanbieden aan Google is iets wat Google SEO graag ziet. - Contactgegevens
Vanwege de betrouwbaarheid is het goed om een compleet profiel van jouw bedrijf en/of jezelf te presenteren op de contactpagina. Hoe uitgebreider hoe beter, zorg dat de gegevens waarop jouw domein is geregistreerd hetzelfde zijn als dit profiel. - Privacy en Algemene voorwaarden pagina’s
Deze pagina’s worden goed gewaardeerd (en ook belangrijk m.b.t. de AVG wetgeving) Ze geven aan dat u volgens de regels handelt. - Bounce rates/ Verblijfstijd van bezoekers
Als Google ziet dat bezoekers maar heel kort op jouw website blijven, geeft dit aan dat de content of lay-out niet echt aantrekkelijk is. Google is dan geneigd om jou minder goed gevonden te laten worden. Je kunt ook zelf (ongewild) zorgen voor een hoge bounce rate door bijvoorbeeld in beschrijvingen geen tarieven te vermelden terwijl je dure producten verkoopt.Dus… als mensen lang op pagina’s blijven na een Google zoekopdracht is dit een teken van kwaliteit.
Technische zoekmachine optimalisatie
- Goede hosting / snelle webserver
Een goede snelle hosting die in de buurt van jouw bezoekers gelegen is en niet vaak uitvalt en andere problemen heeft is van belang voor Google ranking. Zorg dus voor betrouwbare en snelle hosting! Zelf hebben we geïnvesteerd in een supersnelle hostingserver. Voor 99,- per jaar heb je het dan prima geregeld! - SSL certificaat (slotje in je site)
Sites met een SSL (die op https draaien), krijgen ‘een streepje voor’ op sites zonder SSL (http). Certificaten zijn tegenwoordig niet meer zo duur. Bij mij zelf zijn de hostingkosten inclusief. - Pagina/website laadtijd
Hoe sneller je website klaar is met laden voor de bezoekers hoe beter de pagina rankt in Google. Het is dus belangrijk dat de webpagina snel laadt. Voor WordPress zijn er verschillende tools beschikbaar om een langzame website sneller te krijgen. Wil je weten of jouw website snel laadt, test dit dan via de Google Speedtest: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl - Leeftijd van het domein (Domain age)
Een domeinnaam welke al 10 jaar bestaat is goud waard (als er verder geen rare dingen mee zijn uitgespookt). Een nieuwe domeinnaam moet zich eerst ‘bewijzen’ en ‘waarden’ opbouwen in Google. Komen er bv. geen backlinks, dan zal het langzaam wegzakken in de zoekresultaten.
Externe (SEO) optimalisatie
- Linkbuilding
Links op externe pagina’s (met liefst hoge, DA (Domain Authority)) naar jouw website zal de score in Google verhogen. Het strategisch plaatsen van externe links heet linkbuilding. Hoe meer verschillende websites naar die van jouw linken hoe beter. Dit is een van de allerzwaarst wegende SEO-factoren voor vindbaarheid van jouw website in Google en andere zoekmachines. Met linkbuilding is dus veel (SEO)resultaat te behalen! - Links van sites en pagina’s in dezelfde niche
Niche is een hele dikke SEO-factor geworden. Links van webpagina’s die nauwelijks verband houden met jouw website-genre worden bijna niet aangeslagen, maar links uit dezelfde niche worden door Google geïndexeerd en ‘extra’ afgerekend (op een positieve manier). - Klantenbeoordelingen en reviews
Positieve reviews doen het bijzonder goed bij Google zowel op je eigen website, maar zeker in Google Mijn Bedrijf (GMB), Marktplaats of andere reviewsites. Als jouw website/bedrijf negatief vermeld wordt op sites, is dat uiteraard weer bijzonder schadelijk voor je SEO. - Sociale “likes”
Vele likes van het type Linkedin en Facebook worden door Google gebruikt als een teken van kwaliteit voor pagina’s en websites. - Links in Twitter
Een soort van backlinks, maar dan via Twitter. In de tweet staat een link naar (jouw) pagina. - Facebook shares en Re-tweets
Net als Re-Tweets geven vele shares een kwaliteitsbeeld over een pagina. - Pinterest pins
Mateloos populair op mobiele apparaten. Pinterest-pins zijn goed voor je vindbaarheid in Google. - Google Search Console
Met een Google Search Console account kunt je diverse zaken rond je website checken en monitoren. Bijvoorbeeld welke pagina’s door Google opeens niet meer gevonden worden en deze doorlinken naar bestaande pagina’s. Zodoende worden bezoekers niet naar 404 pagina’s gestuurd, Google honoreert dit.
Punten die Google niet graag ziet m.b.t. SEO
- Over-optimalisatie
- Artikelen over of linken naar “Bad Neighbourhood”
- Verboden technieken in zoekmachine optimalisatie
- Reclames en pop-ups
- PA/DA over-manipulatie
- Over-optimaliseren van meta
- Pinguïn algoritme (Onnatuurlijke backlink-patroon bestraffen)
- Panda algoritme (websites van lage kwaliteit uit de zoekresultaten te weren)
- Rankbrain (zelflerende kunstmatige intelligentie)
.
Wie ik ben…
Ik ben Tjeerd Engel. Door mijn brede kennis en 24 jaar ervaring met het bouwen van websites, zoekmachine optimalisatie en internetmarketing, kan ik je helpen om de zoekmachine optimalisatie binnen jouw website te verbeteren. Hierdoor kan jouw bedrijf maximaal profiteren van de mogelijkheden en kansen die Google biedt. Ik doe dat tegen een betaalbaar uurtarief : )
Zoek je naar zoekmachine optimalisatie in Friesland? Een betaalbare ZZP-er die je kan helpen met jouw SEO? Stuur mij een mailtje. Dan bekijk ik jouw huidige situatie en maak ik een vrijblijvend optimalisatie voorstel.
Tjeerd Engel
o.a. Gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie voor WordPress
Meer van mijn SEO artikelen
Artikelen die ik o.a. heb geschreven m.b.t. zoekmachine optimalisatie Friesland:
- De basis van zoekmachine optimalisatie
- Zo schrijf je een goede (seo) webtekst
- Optimaliseer je website met landingspagina’s
Infographic 19 veel voorkomende fouten bij Zoekmachine Optimalisatie:
Benieuwd wat ik voor jouw SEO kan doen? Stuur mij jouw wensen en ideeën toe. Dan maak ik een vrijblijvende offerte.