SEA staat voor Search Engine Advertising. Het is een vorm van online adverteren waarbij advertenties worden weergegeven in zoekmachines zoals Google. SEA is een krachtig marketinginstrument waarmee bedrijven hun merk kunnen promoten, hun zichtbaarheid kunnen vergroten en meer verkeer naar hun website kunnen leiden.
Search Engine Advertising (SEA) is het ‘zusje’ van Search Engine Optimalisation (SEO). Wil je online reclame maken voor je onderneming in Google en ben je bereid daarvoor te betalen? Dan is online adverteren in Google-Ads een goede optie. Google-Ads is ook een mooie aanvulling op je SEO aanpak.
De basisprincipes van SEA zijn relatief eenvoudig. Bedrijven kiezen de zoekwoorden waarmee ze willen worden geassocieerd en maken vervolgens een advertentiecampagne die deze zoekwoorden gebruikt. De advertenties verschijnen dan bovenaan of onderaan de zoekresultatenpagina van de zoekmachine wanneer iemand een van de gekozen zoekwoorden invoert.
Bedrijven kunnen hun advertenties richten op specifieke geografische locaties, talen en demografische kenmerken. Dit helpt hen om hun advertenties alleen te tonen aan de juiste doelgroepen. SEA is daarmee een erg efficiënte vorm van adverteren, omdat bedrijven alleen betalen wanneer er daadwerkelijk op hun advertentie wordt geklikt.
Het belangrijkste onderdeel van SEA is het opzetten van de campagne. Bedrijven moeten zorgvuldig de zoekwoorden kiezen die ze willen targeten, de advertentieteksten schrijven en de bestemmingspagina’s van hun website optimaliseren. Een goede SEA-campagne is niet alleen gericht op het genereren van klikken, maar ook op het maximaliseren van de conversieratio van de website.
Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven hun SEA-campagnes kunnen optimaliseren. Een van de belangrijkste is het gebruik van A/B-testing. Bedrijven maken dan verschillende versies van hun advertenties en testen deze tegen elkaar om te zien welke de beste resultaten oplevert. Bedrijven kunnen ook hun biedstrategieën optimaliseren om ervoor te zorgen dat ze alleen betalen voor klikken die het meest waardevol zijn voor hun bedrijf.
SEA is een snelgroeiende vorm van online adverteren en een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van veel bedrijven. Het stelt bedrijven in staat om hun merk te promoten en hun zichtbaarheid te vergroten, terwijl ze alleen betalen voor klikken die daadwerkelijk resultaten opleveren. Met de juiste campagne-instellingen en -optimalisatie kan SEA bedrijven helpen om hun online aanwezigheid te vergroten en meer klanten te bereiken.
.
Google Ads strategie
Algemene trefwoorden die via zoekmachine optimalisatie (SEO) onhaalbaar zijn om hoog op te scoren, zijn via het betaalde gedeelte van Google eenvoudig in te kopen. Via Google Ads kun je dan toch klanten werven op deze (te) algemene zoekwoorden.
Om effectief te adverteren in Google Ads zijn de volgende stappen noodzakelijk:
- Bepaal op welke zoektermen je wil adverteren in Google Ads (zoekwoorden onderzoek)
- Stel je clickbudget vast voor Google Ads (minimaal 200,- per maand)
- Stel je campagne in via Google Ads
- Maak diverse advertentie en koppel daar de juiste zoekwoorden aan
- Meet de resultaten goed door
- Blijf de campagnes en advertenties aanpassen en verder verbeteren
Hoe pakken we dit aan?
Er zijn verschillende mogelijkheden en werkwijzen voor het inzetten van Google Ads voor jouw website. Bij een beperkt budget kunnen we dit samen gaan doen, maar het volledig aan mij uitbesteden van Google Ads kan uiteraard ook.
Wil je weten wat Google Ads voor jouw bedrijf kost?
Denk jij meer uit jouw website te kunnen halen door het inzetten van Google Ads? Of vind jij Google Ads ingewikkeld? Dan kan ik je helpen. Wil je weten wat er mogelijk is en wat de investering zal zijn? Stuur mij dan een e-mail.
Tjeerd Engel | Websites, SEO, SEA ( Google Ads) Fruiesland